نشر توسط:admin درباره : پرسش و پاسخ , Views 597 تاریخ : نظرات (0)
نظر مراجع تقلید در مورد رقص چیست؟
رقص یکی از موضوعاتی است که ذهن خیلی از متدینین جامعه را به خود مشغول کرده است ، وسوالاتی از قبیل چه نوع رقصی حرام است؟ رقص زن برای مرد و برعکس ، رقص محلی ، رقص زن در جمع زنان ، رقص بدون آهنگ موسیقی ، رقص زن برای شوهر و...
آيات عظام امام و خامنه اى: رقص اگر باعث تحريك شهوت، ارتكاب گناه و يا ترتّب مفسده شود و يا زن در بين مردان نامحرم برقصد، حرام است.آيةاللَّه بهجت: به طور كلى رقص اشكال دارد.آيةاللَّه تبريزى: رقص زن براى شوهر و رقص زن براى زنان، در مجالس عروسى و مانند آن- در صورتى كه در معرض نگاه مرد (حتى پسر مميز) نبوده و مشتمل بر حرام ديگرى مثل موسيقى و مانند آن نباشد- اشكال ندارد. رقص در غير اين دو مورد، از مصاديق لهو بوده و سزاوار است كه مؤمن، از لهو اجتناب كند.آيات عظام سيستانى و وحيد: تنها رقص زن براى شوهر و بر عكس آن، جايز است.آيات عظام صافى، فاضل و مكارم: تنها رقص زن براى شوهر جايز است.
همه مراجع (به جز بهجت): رقص زن براى شوهر، در صورتى كه با موسيقى حرام همراه نشود، جايز است.آيةاللَّه بهجت: اگر همراه با موسيقى حرام انجام گيرد، جايز نيست و اگر بدون آن باشد، بنابر احتياط واجب جايز نيست.
همه مراجع: نگاه به رقص از تلويزيون، اگر باعث تحريك شهوت يا استماع موسيقى حرام و يا مفسده گردد، جايز نيست.تبصره. نگاه به رقص از طريق تلويزيون، حكم حضور در مجلس گناه را ندارد؛ مگر آنكه باعث گناه و مفسده شود.
آیت ا... ا خامنه ای : اگر موجب مفسده یا محرک شهوت باشد حرام است.آیت ا... فاضل : اگر همراه کار حرامی از قبیل استعمال آلات لهو ولعب واختلاط زن ومرد نباشد مانعی ندارد.آیت ا...ابهجت: رقص مطلقا اشکال دارد.آیت ا... تبریزی: رقص مرد برای مرد لهو است وسزاوار است مومن از آن بپرهیزد . ورقص زن برای شوهرش ورقص زن برای زنان در مجالس عروسی ومانند آن مانعی ندارد وغیر آن جایز نیست والله العالم .آیت ا...مکارم شیرازی: تنها رقص زن برای شوهرش جایز است وبقیه اشکال دارد.
همه مراجع: تفاوتى ميان انواع رقص ها در حكم نيست.
به طور طبيعي رقص موجب تحريك و تهييج مي شود كه چنين حالتي براي همسر موجب مفسده نيست.گفتني است حرمت رقص مرد بر مرد و زن براي زن اگر مستلزم و توأم با مفسده ديگري نباشد، امري اتفاقي بين همه فقها نيست، بلكه به فتواي مقام معظم رهبري و آيه الله تبريزي هر دو مورد فوق جائز است، البته بقيه فقها آن را حرام دانسته اند، با وجود اين مسئله حرمت رقص از باب لهو بودن آن است.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْهَاكُمْ عَنِ الزَّفْنِ ؛. حضرت صادق –ع- در روايتي از پيامبر –ص – نقل مي كند كه آن حضرت فرمود : من شما را از رقص نهي مي كنم . (الكافي 6 432 باب الغناء ..... ص : 431)
منابع:
برگرفته ازسایت پرسمان
سایت بیتوته
رساله دانشجویی(سید مجتبی حسینی)
منبع : موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت
برچسب زده شده با : نظر مراجع تقلید در مورد رقص چیست؟ , نظر مراجع در مورد رقص ,