نشر توسط:admin درباره : پرسش و پاسخ , اجتماعی , Views 124 تاریخ : نظرات (0)
در شرایطی که مفسدان در جای جای جامعه حضور دارند، حضور انسان در اجتماع، باعث ترس از آلوده شدن به گناه خواهد شد، در این صورت بریدن کامل از زندگی اجتماعی و پناه بردن به گوشهای خلوت و دور از اجتماع چه حکمی دارد؟
گوشهگیری گاهی کامل و همیشگی است و گاهی ناقص و مقطعی، کنارهگیری کامل و همیشگی به جهاتی اشکال دارد؛ زیرا:
عزلت، خلوت یا رهبانیت به معنای کنارهگیری از مردم و گوشهنشینی است،[1] و انواعی دارد:
گوشه گیری، قسم اول جایز نیست، اما کنارهگیری از مردم در زمانهای محدود به منظور مناجات و بندگی ذات حق تعالی، اشکالی ندارد.
از امام صادق(ع) نقل شده است: «تمام پیامبران و جانشینان آنها، اوقاتی از عمر خود را در دوری از مردم به سر برده اند[و به نماز و راز و نیاز و فکر و ذکر پرداختهاند]».[2]
دلایل مذمّت و نکوهش گوشهگیری نوع اول:
گروهی از مسلمانان به گمان اینکه چنین شیوهای پسندیده است، گوشهنشینی اختیار کردند، اما با نهی پیامبر اسلام(ص) رو برو شدند.
شهید مطهری در اینباره میگوید: «همه میدانیم اسلام با رهبانیت و زهدگرایى به مخالفت برخاسته، آنرا بدعتى از راهبان شمرده است.[4] پیامبر اکرم(ص) به صراحت فرمود: «لا رَهْبانِیَّةَ فِى الْاسْلامِ».[5] هنگامى که به آنحضرت اطلاع دادند گروهى از صحابه پشت به زندگى کرده، از همه چیز اعراض نمودهاند و به عزلت و عبادت روى آوردهاند، سخت آنها را مورد عتاب قرار داد، فرمود: من که پیامبر شما هستم چنین نیستم. پیامبر اکرم به این وسیله فهماند که اسلام دینى جامعهگرا و زندگیگرا است نه زهدگرا. به علاوه تعلیمات جامع و همه جانبهی اسلامى در مسائل اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، اخلاقى بر اساس محترم شمردن زندگى و روى آوردن به آن است، نه پشت کردن به آن».[6]
گفتنی است که بین رعایت آداب و دستورات دینی، با زندگی اجتماعی، منافاتی وجود ندارد، بلکه آداب گوشهگیری را در زندگی اجتماعی میتوان رعایت و اهداف آنرا نیز میتوان به دست آورد؛ چون عمدۀ آداب خلوتگزینی - غیر از دوری و گوشهنشینی از مردم- عبارتاند از: وضوء دایمی، ذکر دایم، تلاوت قرآن، کمخوابی، کمگویی، کمخوری، خود را در محضر ذات حق تعالی دیدن و ... که در زندگی اجتماعی دینی هم میشود عمدهی آنرا رعایت کرد و هدف عمده آن، سلامت دین و آباد نمودن اوقات و بررسی احوال نفس و اخلاص عمل است که همهی این اهداف در زندگی اجتماعی دینی قابل تحصیل است. به علاوه، با مردم بودن و در اجتماع زندگی کردن اشکالات گوشهگیری را ندارد.
خلاصه اینکه انسان در هر حالی و در هر کاری میتواند به یاد ذات حق تعالی باشد و به بررسی و سازندگی حالات نفس بپردازد.
[1]. ر. ک: جرجانی، سید شریف علی بن محمد، التعریفات، باب غین؛ کاشانی، کمال الدین عبدالرزاق، اصطلاحات الصوفیه، باب خاء؛ طباطبائى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 19، ص 173، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق.
[2]. «مَا مِنْ نَبِیٍّ وَ لَا وَصِیٍّ إِلَّا وَ اخْتَارَ الْعُزْلَةَ فِی زَمَانِهِ إِمَّا فِی ابْتِدَائِهِ وَ إِمَّا فِی انْتِهَائِه»؛ منسوب به امام صادق علیه السلام، مصباح الشریعة، ص 100، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، 1400ق.
[3]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 65، ص 320، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[4]. حدید، 27. «آنگاه به دنبال آنان پیامبران خود را، پى درپى آوردیم، و عیسى پسر مریم را در پى [آنان] آوردیم و به او انجیل عطا کردیم، و در دلهاى کسانى که از او پیروى کردند رأفت و رحمت نهادیم و [اما] ترک دنیایى که از پیش خود درآوردند، ما آنرا بر ایشان مقرّر نکردیم، مگر براى آنکه کسب خشنودى خدا کنند، با اینحال آنرا چنانکه حقّ رعایت آن بود منظور نداشتند. پس پاداش کسانى از ایشان را که ایمان آورده بودند بدانها دادیم، ولی بسیارى از آنان دستخوش انحرافاند».
[5]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، محقق، مصحح، فیضى، آصف، ج 2، ص 193، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ دوم، 1385ق.
[6]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 16، ص 515، قم، صدرا، چاپ چهارم، 1380ش.
[7]. بحار الأنوار، ج 14، ص 277.
[8]. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 2، ص 17، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
منبع : اسلام كوئست
برچسب زده شده با : بریدن از زندگی اجتماعی و پناه بردن به گوشه ای خلوت چه حکمی دارد؟ , گوشه گیری و عبادت , پرسش و پاسخ اجتماعی اسلامی ,