اصول دین

https://rozup.ir/view/3641508/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%AF%DB%8C%D9%86.jpg

اصول مذهب شیعه(اصول دین) عبارت‌اند از «توحید»، «عدل»، «نبوت»، «امامت» و«معاد» که اعتقاد به آن بر هر شخصی لازم بوده و انکار آن ملازم با خروج از ایمان است. همچنین تقلید کورکورانه در این اصول جایز نبوده و هرکسی در حد وسعش باید نسبت به آن تحقیق نماید. در میان این اصول، اصل توحید و نبوت باید باعقل به اثبات رسند و در آن نمی‌توان به نقل تمسک نمود؛ چراکه نقل خودش متوقف بر اثبات نبوت و توحید است و نمی‌شود با حدیثی از پیامبر به اثبات توحید یا نبوت پرداخت مگر آنکه حدیث متضمن دلیل عقلی باشد. در غیر این صورت دور لازم می‌آید؛ یعنی معنایش این می‌شود که اثبات پیامبری پیامبر متوقف بر این گفتار اوست و صحت گفتار او نیز وابسته به پذیرش پیامبری او می‌باشد.

امامت نیز که همان ادامه نبوت است، اصلش همچون نبوت با دلیل عقلی اثبات می‌شود، ولی مصداق آن‌که بین شیعه و سنی مورد اختلاف است، وابسته به نقل است. به نظر شیعه حتماً پیامبر باید امر خدا را بفرمایند که امام پس از من کیست و عقل و نظر مردم در آن هیچ نقشی ندارد. معاد که در مرتبه آخر است، با نقل و عقل هر دو اثبات پذیر بوده و مشکلی در آن وجود ندارد. البته عقل در تشریح جزئیات معاد نیز نقشی ندارد.

با توجه به آنچه گفته شد، این اتهام بر شیعه روا نیست که کسی بگوید: شیعه چون دستش از نقل در امامت کوتاه است، برای اثبات آن نیز دست به دامن عقل گشته و نقل را صرفاً مؤید آن می‌شمارد. همان‌گونه که اشاره شد، اگرچه اصل لزوم امامت را همچون نبوت می‌توان باعقل اثبات نمود، لکن به اعتقاد شیعه تشخیص مصداق مناسب این منصب جز در سایه تعیین پروردگار و اعلان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امکان‌پذیر نیست.

البته این اتهام به اهل تسنن رواست که برای اثبات مشروعیت خلافت خلفای خود خوانده پس از رسول خدا هیچ نقل مؤیدی نداشته و در این زمینه تنها دست به دامن برخی استحسانات گشته‌اند.

منبع : اندیشه برتر

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

مطالب مشابه