نشر توسط:admin درباره : 14معصوم , امام حسن عسکری علیه السلام , Views 517 تاریخ : نظرات (0)
از آنجا كه تشيّع به عنوان مظهر حاكميّت امامت و شيعيان به عنوان پيروان راستين پيامبر(ص ) و جـانـشـيـنـان بـحـق آن حـضـرت شـنـاخـتـه مـى شـدنـد، امـامـان عـليـهـم السـّلام در طـول حـيـات 250 سـاله امـامـت خـود، هـمواره در صدد حفظ و گسترش فرهنگ تشيّع و پشتيبانى و تجهيز فكرى و فرهنگى و مادّى و معنوى شيعيان بودند.در دوران امامت امام عسكرى (ع ) به بركت تلاشها و مجاهدتهاى گسترده پيشوايان پيشين و ياران دانـشمند و فداكار آنان ، فرهنگ تشيّع به دورترين نقاط كشور پهناور اسلامى نفوذ پيدا كرده و شيعيان جمع زيادى از مسلمانان را تشكيل مى دادند.(1)يـكـى از مـحـورهـاى فـعّاليّتهاى امام عسكرى (ع ) ارتباط با مراكز و پايگاههاى تشيّع در نقاط مختلف و نظارت و رسيدگى به امور شيعيان و پشتيبانى و تجهيز آنان بود. اين ارتباط به دو گونه صورت مى گرفت.
امـام عـسـكـرى (ع ) در بـيـشـتـر مـنـاطـق شـيـعـه نـشـيـن ، نـمـايـنـده و وكـيـل داشـت. افرادى كه سابقه علمى درخشان و همچنين ارتباط استوارى با امامان قبلى يا خود آن حضرت داشتند و مى توانستند از نظر حديثى پشتوانه اى براى شيعيان به شمار آيند، به عنوان وكيل انتخاب مى شدند.(2)
امـام (ع ) ضـمـن آنـكـه وكـلاى خود را از ميان چهره هاى برجسته شيعه برمى گزيد و آنان را در گفتار و كردار تاءييد مى كرد، بر اعمال و چگونگى رفتار ايشان با مردم نظارت دقيق داشت و در موارد لازم به آنان تذكر مى داد. اين نظارت توسّط وكلاى مطلق آن بزرگوار كه نسبت به وكـلاى شـهـرهـا از مـرتـبـتـى والاتـر و اخـتـياراتى گسترده تر برخوردار بودند، صورت مى گرفت .بـه عـنـوان نـمـونـه ، امـام عـسـكـرى (ع ) (عـثـمـان بـن سـعـيـد عـمـرى ) را بـه عـنـوان وكـيـل مـطـلق خـود نـصـب كـرده بـود و از مـردم و وكلاى خود خواست كه از وى حرف شنوى داشته باشند. امام عسكرى (ع ) در سخنى خطاب به يكى از شيعيان در مورد وى فرمود:
ايـن ابـو عـمـرو، مـورد وثـوق و امـيـن مـاسـت ؛ مـورد وثـوق امـام پـيـشـيـن و مـن اسـت ، در حال حيات و مرگ من . پس هر چه به شما بگويد از ناحيه من مى گويد، و هر چه به شما ابلاغ كند از سوى من ابلاغ مى كند..(3)
امـام عـسـكرى (ع ) علاوه بر ارتباطى كه از طريق نمايندگان برگزيده خود با شيعيان داشت ، در مـواقـع لزوم ، خـود بـطـور مـسـتـقـيم و به صورت كتبى و شفاهى به هدايت و ارشاد آنان مى پرداخت ؛ گاهى نيز از طريق اعجاز در جمعشان حاضر مى شد و تذكرات و رهنمودهاى لازم را به آنان مى داد. در زير به نمونه هايى از اين سياست اشاره مى شود.
ارتباط به وسيله نامه در اين دوران بسيار گسترده و از نوع پيشرفته آن به حساب مى آمده است، گرچه معمولا به دلايل مختلف، بيشتر اين نامه ها از ميان رفته، اما مقدار باقى مانده شاهد آن است كه نامههاى متبادله ميان شيعيان و امام بسيار فراوان بوده است.
ابو الاديان مى گويد: من خدمتگزار امام عسكرى عليه السّلام بودم. كار من بردن نامههاى آن حضرت به شهرهاى مختلف بود، آخرين بار كه حامل نامهاى از ايشان بودم امام مريض بود، نامه را به من داده، فرمود: اين را به مدائن ببر، پانزده روز ديگر كه بازمىگردى؛ در آن وقت مرا در حال تغسيل و تكفين خواهى يافت. من نامه را بردم و موقع بازگشت، همان كه امام به من فرموده بود را ديدم. (8) اين روايت نشان مى دهد كه امام براى بردن و آوردن نامه پيك مخصوصى داشته است.(9)
امـام (ع ) در روزهـاى مـعـيـّنـى از هـفـته مجبور بود به ديدار خليفه برود. شيعيان از اين فرصت استفاده مى كردند و در بيرون منزل امام ، بر سر راه حضرت اجتماع مى كردند تابه زيارت آن بزرگوار نايل شوند.
امـام عـسكرى (ع ) در برخورد با شيعيان و مسائل آنان تنها به كمكهاى مالى و پاسخگويى به مـشـكـلات و مـسـائلشـان بـسنده نمى كرد، بلكه از جمله اقدامات مهمّ آن بزرگوار در ارتباط با شـيـعيان ، حفظ روحيّه انقلابى آنان در آن شرايط سخت و بحرانى و مستحكم كردن رابطه امّت و امامت بود.
در شـرايـطـى كـه عـبـّاسـيان عده اى از مردم را با تطميع و زرق و برقهاى فريبنده دنيوى به سـوى خـود جـذب مـى كردند و گروهى را با ارعاب و تهديد از گرد امامان معصوم (ع ) پراكنده مـى سـاختند، برافروخته نگه داشتن شراره هاى ايمان و اخلاص و احساسات پاك دينى در درون افـراد و آمـاده سـازى آنـان بـراى جـهـاد و فـداكـارى در راه ديـن و ولايـت و تحمّل كمبودها و فشارها از مهمترين رسالتهاى امام يازدهم در ارتباط با شيعيان بود.
از اين رو، مـى بـينيم وقتى يكى از ياران امام (ع ) طى نامه اى به آن حضرت از وضعيّت بد زندگى خود شكوه مى كند، اين رهنمود امام (ع ): (تهيدستى با ما بهتر از بى نيازى با ديگران و كشته شدن بـا مـا بهتر از زندگى با دشمنان ماست) شراره اى در درونش ايجاد مى كند. امام (ع ) در پاسخ نامه اش همان روحيه را تقويت مى كند و مى نويسد:
هـمـان گونه كه در ذهنت خطور كرده ، فقر با ما بهتر از ثروتمندى با دشمنان ماست . ما براى پـنـاهـنـدگـانـمـان ، پـنـاه و براى جويندگان روشنايى ، نور و براى آنان كه دست به دامن ما شوند، حافظ و نگهبانيم . هر كس ما را دوست بدارد در درجات عالى با ما خواهد بود، و هر كس از ما منحرف گردد، به سمت آتش سوق داده مى شود.(13)
پی نوشت:
(1)بـر اساس نوشته مورّخان ، در دوران امام عسكرى (ع ) شهرها و مناطق مختلفى از كشور اسـلامـى مـثل كوفه ، قم ، بغداد ، حجاز ، نيشابور ، مداين ، يمن ، رى ، آذربايجان ، گرگان ، بـصـره ، مـصـر و حـتـّى سـامـرّا پـايتخت عبّاسيان از مراكز مهمّ شيعه به شمار مى رفت و تعداد زيـادى از دانـشـمـنـدان و بـزرگـان شيعه در اين شهرها مى زيستند و به نشر فرهنگ شيعى مى پرداختند . براى آگاهى بيشتر به (تاريخ الشيعه ) نوشته علّامه مظفّر مراجعه كنيد .
(2)جعفريان،حيات فكرى و سياسى ائمه،ص548
(3)الغيبة ، شيخ طوسى ، ص 215 .(4)همان مدرك ، ص 216 .(5)همان مدرك ، ص 214 .(6) ر . ك . معجم رجال الحديث ، ج 1 ، ص 254 .(7)الغيبة ، ص 212 .
(8)بحار الانوار، ج 50، ص 332 از كمال الدين، ج 2، ص 149
(9)حيات فكرى و سياسى ائمه، جعفريان ،ص:550(10)بحارالانوار ، ج 50 ، ص 269 .(11) ر . ك . عيون المعجزات ، ص 137 ، انتشارات داورى ، قم .(12)بحارالانوار ، ج 50 ، ص 263 ـ 264 .(13) بحارالانوار ، ج 50 ، ص 299 .
منابع:
1- کتاب تاريخ زندگاني امام حسن عسگري (ع)، پدیدآور: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نمايندگي ولي فقيه پژوهشكده تحقيقات اسلامي، ص12-13.
2- رسول جعفريان، حيات فكرى و سياسى ائمه، جعفريان، انصاریان: قم: 1381.
منبع : موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت
برچسب زده شده با : نحوه رسیدگی امام حسن عسکری ع به امور شیعیان , رسیدگی امام حسن عسکری به امور شیعیان , امام حسن عسکری , ارتباط امام عسکری با شیعیان ,